Nascida e criada em Portugal. Já morei na Polónia, no Brasil, na República Checa e agora é a Suécia que me acolhe.
O meu blogue, tal como o meu cérebro, é uma mistura de línguas. Bem vindos!

Born and raised Portuguese. I have lived in Poland, Brazil, Czech Republic and now I'm in the beautiful Sweden.
My blog, just like my brain, is a blend of languages. Welcome!

quinta-feira, 25 de agosto de 2016

You got to love Sweden #12 - Services

Services in general are great and very efficient in Sweden. 
Here is an example from today:

I had an appointment at 14:50, at the migration office to take my photo and fingerprints for an ID card. As a good Swede-pretend I got there at 14:42. I was welcomed by a nice lady who registered my arrival through my appointment code. She asked me to take a seat and wait until my code was called on the TV screen. I sat. In less than 60s I was called. My photo was taken. My fingerprints were taken. I signed on the machine. That was all.
I exited the office at 14:49.
The card is free.
The card will be sent to my address.
No fuss.


PS. Of course not everything is a bed of roses and I have had to stand in queues here as well, but for less time, and way less often than in all the other places I have lived.


Em geral os serviços na Suécia são bons e eficientes.
Aqui está o exemplo de hoje:

Tinha marcação às 14:50 para ir aos serviços de emigração para que me tirassem uma foto e as impressões digitais, para fazer um cartão de identidade. Como uma boa sueca-a-fingir cheguei lá às 14:42. Fui recebida por uma senhora simpática que registrou a minha chegada através do codigo da minha marcação. Disse para me sentar e esperar que o meu código fosse chamado no ecrã. Sentei-me. Em menos de 60s fui chamada. Tiraram-me a foto- Tiraram-me as impressões digitais. Assinei na máquina. Tudo pronto.
Saí de lá às 14:49.
O cartão é gratuito.
O cartão vai ser mandado para o meu endereço.
Sem problemas.

PS. Claro que nem tudo é assim tão bom e também já tive que esperar em filas, mas nunca tão demoradas nem tão frequentemente como em todos os outros sítios onde morei.

4 comentários:

  1. Now that is what I call efficiency.

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  2. Very efficient service! I find that in Australia, Government departments are a lot more efficient than in Portugal, less paperwork, less queues and less time spent there. As for the banks, I hardly ever go to one, everything is done online.

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    1. After living in Portugal and in Brazil, bureaucracy here feels like paradise! Banks are the same, most things are done online. It's much better to spend your free time doing things you like instead of queuing.

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